Kako da svoj jelovnik učinite „ukusnim“
Uspeh jednog restorana ne zavisi samo od ukusne hrane, ljubaznog osoblja i atraktivne lokacije. Niz drugih faktora je uključen u rast restoranskog biznisa a jedan od najznačajnijih je dobar dizajn jelovnika.
Isto važi i za e-jelovnik. Da li znate da se gosti često opredeljuju za izbor restorana tako što prethodno proučavaju njihov e-jelovnik. Zato vodite računa da jelovnik restorana koji postavljate na internet bude kreativan a ne samo spisak jela sa cenama.
O tome šta ljudi gledaju kada otvore meni, šta ih privlači da probaju nova jela i naručuju više hrane, rađene su opsežne studije. Koliko je dobar meni značajan govori i činjenica da je razvijen poseban inženjering jelovnika za restorane koji se odnosi na proučavanje profitabilnosti i popularnosti jelovnika.
Inženjering menija restorana podrazumeva odabir i postavljanje stavki u meniju, obračun troškova, cene i procena stavki. Cilj je uvek isti, a to je povećanje profitabilnosti po gostu. Kada je u pitanju kreiranje dobrog jelovnika, treba razlikovati dva odvojena segmenta koji su u međusobnoj singeriji.
S jedne strane to je upravo inženjering menija, a s druge strane umetnost dizajniranja menija. Dizajniranje menija uključuje znanje o psihologiji kupaca odnosno gosta. Potrebno je otkriti šta je to što privlači kupca da pomno proučava jelovnik, isprobava i naručuje nova jela, čita opise, komentariše i daje preporuke.
Evo nekoliko korisnih saveta kako da svoj klasični ili e-jelovnik učinite „ukusnim“ odnosno privlačnim za gosta.
Želim da probam ovo jelo!?
Kada završite tehničke elemente menija koji se tiču kategorizacije stavki i cena, posvetite se njegovo dizajnu. On mora biti pažljivo osmišljen, upečatljiv, kreativan i inspirativan. Osnovna pravila dobro osmišljenog jelovnika za restorane su:
• Kratki i jednostavni opisi koji inspirišu na zalogaj više
Osnovno pravilo je da opisi na meniju budu kratki, razumljivi i jednostavni. Međutim, vodite računa da ne budu suviše dosadni, odnosno da se ne svedu na prosto nabrajanje sastojaka i začina. Dodajte jednu do dve rečenice koje će biti tako živopisno napisane da gosta dovedu u iskušenje da proba upravo to jelo.
Cilj ovih opisa je da stimulišu čula vaših gostiju i otvore im apetit. Kada je u pitanju jelovnik koji se postavlja na internet, odnosno e-jelovnik, dozvoljeno je da opisu budu duži jer se uvek mogu podvesti pod opciju „pročitaj više“ čime se sam jelovnik ne opterećuju tekstom a ipak kupcu pruža više informacija ukoliko želi. I ne zaboravite, opis daje ukus jelu.
• Boje i fontovi u skladu sa brendom restorana – topli tonovi se preporučuju
Boje i fontovi jelovnika potrebno je da budu u skladu sa bojama brenda ili logoa vašeg restorana. Obično su to tople, zemljane boje za koje se zna da stimulišu apetit. Kada je u pitanju font, poželjno je da to bude neka elegantnija varijanta ali vodite računa da izabrani font bude ujedno razumljiv i lak za čitanje.
• Simboli i ikone – olakšajte izbor gostu, dajte sugestiju
Kao što ima neodlučnih kupaca, tako ima i neodlučnih gostiju, koji jednostavno neće znati koje jelo sa menija da odaberu. Zato im pomognite stavljanjem simbola ili ikona ispred jela. Na primer, pomoću ikone u obliku zvezde možete označiti jelo koje je trenutno veoma popularno. Odgovarajuće simbole možete koristiti za označavanje vegeterijanskih ili veganskih jela, „fitt“ obroka i slično.
Obavezno istaknite specijalitete i preporuke kuvara u meniju. Takođe, ne ustručavajte se da istaknete skupe artikle. Na ovaj način možete privući goste da probaju specijalitete i povećati prodaju.
• Profesionalne autentične fotografije – slike od kojih ide „voda na usta“
Slike uvek govore više od reči, tako da su uvek poželjni element u meniju. Profesionalne i autentične fotografije jela koja prikazuju boju, teksturu i raznovrsnost sastojaka sa dobrim opisima su pun pogodan.
Pri tome, nije obavezno da svako jelo ima svoju fotografiju. Dovoljno je da odaberete par efektnih fotografija.
• Redovno osvežavanje jelovnika – gosti vole da probaju nešto novo
Možda ste na dizajn, štampu, korice jelovnika dali dosta novca pa vam se ne čini prihvatljiva ideja da menije često menjate i štampate nove. Međutim, meni možete osvežiti korišćenje umetaka. Ovo je odličan način da plasirane nova ili sezonska jela.
Dodavanje umetaka u jelovnik je veoma značajno jer se kupcima stavlja do znanja da redovno osvežavate svoju ponudu, isprobavate nova jela i mislite na njih obogaćenjem ponude.
Kada kreirate jelovnik za restoran ili e-jelovnik, uvek imajte na umu svoje goste. Cilj je da gost bude zadovoljan, da se vraća i da vas preporuči svojoj porodici i prijateljima.
U skladu sa tim, porazgovarajte sa svojim konobarima i osobljem i zatražite njihovo mišljenje. Verujte, neke njihove kreativne ideje će vas iznenaditi. Konobari i osoblje su u bliskom kontaktu sa gostima, navikli su da osluškuju potrebe i želje gostiju a takva saznanja su dragocena za sastavljanje dobrog, efikasnog i profitabilnog jelovnika.